درخواست طلاق توافقی به چه صورت است؟

درخواست طلاق توافقی با دیگر طلاق ها از تفاوت خیلی زیادی برخوردار نیست. برای درخواست باید زوجین یا وکیل طلاق توافقی آنها با ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت درخواست طلاق توافقی اقدام کنند و بهتر است بدانید شیوه درخواست طلاق توافقی موضوعی است که سعی داریم در این مقاله از سری مقالات وکلای فراز بیشتر در خصوص آن صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

درخواست طلاق توافقی

برای اطلاع از شرایط وکیل طلاق روی لینک زیر کلیک کنید

وکیل طلاق

نحوه درخواست طلاق توافقی

همانطور که به این موضوع اشاره داشتیم نحوه درخواست طلاق توافقی تفاوت زیادی با دیگر طلاق ها ندارد تنها تفاوتی که می توانیم در خصوص آن صحبت کنیم این است که قبل از طلاق زوجین باید نسبت به برخی مسائل مالی و غیرمالی به توافق برسند و این توافقنامه را بین خود تنظیم کنند. البته نوشتن این توافقنامه چندان اثری در روند ثبت دادخواست طلاق ندارد و بیان آنها هم در دادگاه کفایت می کند. برای طلاق توافقی باید زوجین در سامانه ای تحت عنوان طلاق یا همان سامانه تصمیم برای دریافت مشاوره و حضور در این جلسات ثبت نام کنند. حضور در جلسات مشاوره پیش از طلاق در ایران الزامی است. در صورتی که جلسات تمام شود و مشاور به این امر واقف گردد که زوجین دیگر نمی توانند با هم زندگی کنند، پس گواهی عدم انصراف از طلاق را برای آنها صادر خواهد کرد.

پس از اینکه گواهی عدم انصراف از طلاق برای زن و مرد صادر شد لازم است زوجین با مدارکی که لازم است به همراه داشته باشند به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و در یک دادخواست طلاق یا دادخواست های جداگانه برای طلاق اقدام کنند. سپس جلسات متعددی در دادگاه برای آن ها برپا می شود که یا خود زوجین باید در آن حضور داشته باشند یا اینکه هزینه وکیل طلاق را بپردازند تا وکیل آنها در دادگاه حضور پیدا کند و کارها را انجام دهد. با دریافت گواهی عدم امکان سازش، زوجین می توانند به یکی از دفاتر طلاق برای اجرای صیغه و مهر شناسنامه ها اقدام کنند.


همه چیز درباره درخواست طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین باید در ارتباط با چه مسائلی به تفاهم برسند؟

در طلاق توافقی لازم است زن و مرد بر سر برخی مسائل با یکدیگر به توافق برسند تا طلاق توافقی صورت بپذیرد این مسائل موارد زیر هستند که وکیل طلاق نیز قبل از هرکاری به شما خواهد گفت:

  • تعیین تکلیف در خصوص مهریه و شیوه پرداخت آن از سوی شوهر.
  • مشخص کردن پرداخت نفقه از سوی شوهر.
  • توافق بر سر جهیزیه و اینکه مالک هر چیزی، چه کسی خواهد بود.
  • مشخص کردن اجرت المثل ایام زندگی مشترک.
  • تعیین تکلیف در خصوص نحله که باید از جانب زن درخواست گردد.
  • حضانت فرزند که چه کسی سرپرستی او را بر عهده بگیرد.مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق توافقی

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

برای اینکه اقدام به “درخواست طلاق توافقی” کنید باید مدارک زیر را آماده کرده و در زمان حضور در دادگاه و در زمان اجرای صیغه طلاق آنها را به همراه داشته باشید و قبل از آن نیز با وکیل طلاق توافقی در مورد آن ها صحبت کرده باشید:

  • شناسنامه و کارت ملی زن و مرد
  • سند ازدواج
  • گواهی عدم بارداری
  • در صورتی که زن مهریه را ببخشد سند بخشیدن مهریه
  • در صورتی که زن از سوی مرد حق طلاق داشته باشد وکالت در طلاق لازم است.
  • گواهی عدم امکان سازش
  • در صورتی که طی دوران عقد بخواهند طلاق بگیرند گواهی بکارت از پزشکی قانونی

شیوه درخواست طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

اگر در خارج از کشور زندگی می کنید درخواست طلاق توافقی کمی متفاوت تر خواهد بود. در صورتی که زن و مردی هر دو یا یکی از آنها مقیم خارج از کشور باشد و بخواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند باید تمام مراحلی که برای درخواست طلاق توافقی در ایران صورت می گیرد را به وسیله وکیل خود انجام دهند و لزومی ندارد که حتماً به ایران مراجعه کنند. بر اساس ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی به شکل زیر ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند:

زوجین یا یکی از آنها که در خارج از ایران زندگی می کند به کنسولگری یا سفارت ایران مراجعه کند. به دوست یا یکی از اقوام خود وکالت مدنی داده تا او از جانب شخص برای گرفتن وکیل اقدام کند.

شخص مقیم خارج از کشور که نیاز به وکیلی در ایران دارد با حضور در کنسولگری یا سفارت خانه ایران مستقیماً برای اخذ وکیل اقدام کند.

سومین راه این است که هر کدام از زوجین که در خارج از ایران زندگی می کنند با مراجعه به سفارتخانه و کنسولگری به طرف مقابل خود که در ایران زندگی می کند وکالت دهد تا کارهای طلاق توافقی را انجام دهد و او را وکیل خود کند.

سخن پایانی

درخواست طلاق توافقی همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره شد تفاوت خاصی با دیگر طلاق ها ندارد و تنها تفاوت عمده ای که با یکدیگر دارند توافق بر سر برخی موارد است. برای انجام طلاق توافقی به شما پیشنهاد می کنیم حتما از وکیل طلاق توافقی کمک بگیرید؛ زیرا با توجه به اینکه با کمک وکیل دیگر نیازی به حضور در جلسات دادگاه و غربالگری ها ندارید به راحتی می توانید کار طلاق را به آنها بسپارید. طلاق توافقی با کمک وکیل روند قانونی خود را در پیش گرفته و بدون اینکه حتی گاهی نیاز باشد که شما در دفترخانه برای اجرای صیغه طلاق حضور داشته باشید همه چیز به اتمام خواهد رسید. برای برخورداری از وکیل طلاق توافقی می توانید با وکلای ما در گروه وکلای فراز ارتباط برقرار کنید.

امتیاز به این مطلب

مقالات مرتبط

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان فراز