طلاق توافقی زن باردار چگونه انجام می‌شود؟

این تصور اشتباه بین بسیاری از مردم وجود دارد که زن باردار نمی تواند طلاق بگیرد و باید تا زمان زایمان برای طرح دادخواست طلاق صبر کند و بعد از زایمان می تواند طلاق بگیرد. اما این تصور کاملا اشتباه است. زن باردار نیز مثل سایر زنان می تواند از شوهر خود طلاق بگیرد. ولی فرآیند و شرایط طلاق وی با زنان غیر باردار کمی تفاوت دارد. در این مقاله شرایط و مراحل طلاق توافقی زن باردار را بررسی خواهیم نمود.

طلاق توافقی زن باردار

برای اطلاع از شرایط طلاق توافقی روی لینک زیر کلیک کنید

طلاق توافقی

مفهوم طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن شوهر هر دو رضایت به طلاق دارند. برای اینکه دادخواست طلاق توافقی منجر به صدور رای عدم امکان سازش یا همان رای طلاق شود منوط به این است که زن و شوهر در تمام مسائل مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند و… کاملا به توافق رسیده باشند و در رابطه با این مسائل تعیین تکلیف نموده باشند.

رویه دادگاه ها معمولا در خصوص طلاق توافقی ارجاع زن و شوهر به مراکز مشاوره خانواده است. زیرا دادگاه ها تلاش دارند که با ایجاد صلح و سازش از نرخ طلاق بکاهند.

چنانچه زن و شوهر سازش نکنند بعد از جلسات مشاوره، باید برای ادامه رسیدگی به دادگاه مراجعه کنند. در این مرحله زن و شوهر باید توافقات خود را در تمامی موضوعات مالی و غیر مالی ناشی از طلاق در قالب یک صورتجلسه طلاق توافقی به دادگاه ارائه کنند. اگر طرفین در یکی از موضوعات توافق نداشته باشند دیگر مصداق طلاق توافقی نیست و ممکن است دادخواست آنها توسط دادگاه رد شود.

حال چنانچه توافقات به طور کامل انجام شده باشد رای عدم امکان سازش صادر شده و جهت اجرای صیغه طلاق به دفتر رسمی طلاق ارجاع خواهند شد. در حال حاضر باید برای اجرای صیغه طلاق، یک دفتر با ظرفیت از سامانه رسمی دفاتر ازدواج و طلاق یافته و با دریافت نوبت به آن مراجعه شود.


همه چیز درباره طلاق توافقی زن باردار

مرحله طلاق توافقی زن باردار چگونه است؟

یکی از مدارکی که برای صدور حکم عدم امکان سازش یا همان رای طلاق در تمامی انواع طلاق از جمله طلاق به درخواست زوج، طلاق به درخواست زوجه یا طلاق توافقی مورد نیاز است، گواهی عدم بارداری زوجه است. یعنی باید اثبات شود که زوجه باردار نیست تا بتوان رای طلاق را صادر کرد.

برای صدور گواهی عدم بارداری دادگاه نامه ای به زوجه می دهد و او را به پزشکی قانونی یا آزمایشگاه های مورد اعتماد دادگاه جهت آزمایش بارداری ارجاع می دهد. البته در برخی مجتمع های قضایی پر رفت و آمد یک واحد آزمایشگاه جهت ایجاد تسریع در رسیدگی ها وجود دارد که زن را جهت انجام آزمایش بارداری و صدور گواهی عدم بارداری به آن واحد ارجاع می دهند.

همانطور که پیش تر اشاره شد بارداری زن مانع از صدور حکم طلاق و اجرای آن در دفاتر اسناد رسمی نمی شود. تنها مساله ای که طلاق توافقی زن باردار را متفاوت می کند این است که چون طلاق توافقی است باید تکلیف حضانت فرزند در صورتی که زنده متولد شود، قبل از صدور رای طلاق مشخص شود.

مرحله طلاق توافقی زن باردار چگونه است؟

حضانت فرزند در طلاق زن باردار

حضانت فرزند طبق قانون تا ۷ سالگی با مادر است. اما بعد از هفت سالگی تا سن بلوغ ( دختر تا ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ ) حضانت آنها با پدر خواهد بود. بعد از سن بلوغ نیز خود فرزند انتخاب می کند که با مادر زندگی کند یا با پدر.

اما در طلاق توافقی هنگامی که زن باردار است باید تکلیف حضانت فرزند نیز طبق توافق مشخص شود. در این صورت تکلیف حضانت فرزندی که مادر آن را باردار است در صورتجلسه طلاق توافقی مشخص می شود و دادگاه نیز با تایید آن رای طلاق را صادر می نماید.

البته درباره حضانت ملاک صلاح و مصلحت طفل است و هر زمان که اثبات شود مادر یا پدر صلاحیت حضانت طفل را ندارد، از وی سلب صلاحیت خواهد شد.

حضانت فرزند در طلاق زن باردار

سخن پایانی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در باره انواع طلاق و شرایط آن با وکیل خانواده گروه وکلای فراز تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان فراز