چگونگی صدور گواهی عدم بارداری

زوجین به هر دلیلی ممکن است خواهان طلاق و جدایی باشند. برای صدور رای طلاق نیاز به طی مراحل و تکمیل برخی مدارک است. یکی از این مدارک گواهی عدم بارداری است. تفاوتی ندارد طلاق به درخواست زوج باشد یه زوجه و یا حتی طلاق توافقی. در همه انواع طلاق این گواهی باید اخذ گردد و تحویل قاضی دادگاه داده شود تا طبق قانون بتواند رای به طلاق دهد. در این مقاله مراحل اخذ گواهی عدم بارداری، آثار اخذ گواهی باردار نبودن زن و مسائلی از این دست مطرح خواهد شد.

گواهی عدم بارداری

برای اطلاعات بیشتر درباره وکیل طلاق توافقی کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

گواهی عدم بارداری چگونه صادر می شود؟

زمانی که هریک از زوجین دادخواست طلاق می دهند، این دادخواست باید توسط دادگاه مورد رسیدگی واقع شود و رای به عدم امکان سازش زن و شوهر داده شود. برای اینکه قاضی دادگاه بتواند رای به عدم امکان سازش یا همان رای طلاق را صادر نماید باید دستور صدور گواهی عدم بارداری را صادر کند. زیرا قبل از صدور رای طلاق باید تکلیف مسائل مختلفی مثل مطالبه مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت فرزندان و…. مشخص شود. همینطور بهتر است قبل از دادخواست طلاق با یک وکیل طلاق مشورت کنید تا از مراحل آن آگاهی داشته باشید.

دادگاه برای اینکه گواهی عدم بارداری را صادر کند زوجه را جهت انجام آزمایش بارداری به پزشکی قانونی یا یکی از از آزمایشگاه های مورد اعتماد دادگاه می فرستد تا بعد از انجام آزمایش مشخص شود که آیا زوجه باردار است یا خیر. البته در برخی مجتمع های قضایی بزرگ و پر رفت و آمد واحدی برای انجام این آزمایش در نظر گرفته شده است که به سرعت آزمایش را انجام داده و نتیجه آن را در اختیار شعبه رسیدگی کننده قرار می دهند.


همه چیز درباره گواهی عدم بارداری

اهمیت گواهی عدم بارداری

یکی از مسائلی که قبل از صدور رای طلاق باید توسط دادگاه تعیین تکلیف شود بحث حضانت فرزند و نفقه آنها است. چنانچه زن باردار باشد باید تکلیف نگهداری و حضانت طفل و همچنین نفقه او مشخص شود تا دادگاه بتواند رای طلاق را صادر نماید. از این رو باید برای دادگاه احراز شود که زن باردار است یا خیر. لذا به معمولا به دستور دادگاه زن جهت انجام آزمایش بارداری و صدور گواهی عدم بارداری به مراجع ذی صلاح معرفی می شود. همچنین رویه دفاتر اسناد رسمی نیز اینگونه است که در هنگام طلاق علاوه بر مدارک شناسایی و عقدنامه، گواهی عدم بارداری را نیز از زوجین مطالبه می کنند و سپس اقدام به جاری نمودن صیغه طلاق می نمایند. همچنین بهتر است برای آگاهی بهتر با یک وکیل طلاق مشورت کنید که در این زمینه هزینه وکیل طلاق را به شما بگوید.

موضوع مهم دیگر که می تواند در آینده زن تاثیرگذار باشد بحث عده زن است. زن تا پایان مدت عده حق ازدواج و برقراری رابطه جنسی با مردی دیگر را ندارد. این عده برای زن باردار تا مدت وضع حمل می باشد. لذا چنانچه زن باردار باشد تا وقتی زایمان نکرده باشد نمی تواند ازدواج کند. گواهی عدم بارداری می تواند مجوزی برای ازدواج مجدد زن پس از گذشتن مدت عده طلاق باشد.

اهمیت گواهی عدم بارداری

آیا زن باردار می تواند طلاق بگیرد؟

سالهاست که مردم فکر می کنند چنانچه زن باردار باشد نمی تواند از شوهر خود طلاق بگیرد. اما این تصور کاملا اشتباه است. زن باردار می تواند به حکم دادگاه از شوهر خود طلاق بگیرد و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد. پس موضوع بارداری هیچ تاثیری در طلاق زن باردار ندارد. بهترین نوع طلاق نیز در این مورد طلاق توافقی زن باردار است.

برای اطلاع بیشتر در خصوص طلاق توافقی زن باردار و یا اخذ گواهی سلامت پرده بکارت در زمان طلاق  با وکیل خانواده گروه وکلای فراز تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد گواهی عدم بارداری

  • گواهی عدم بارداری باید از پزشک معتمد و دارای مهر نظام پزشکی صادر شود.
  • در صورت باردار بودن زن، پزشک باید موضوع را به وی اطلاع دهد و از صدور گواهی عدم بارداری خودداری کند.
  • زن باید گواهی عدم بارداری را به دادگاه ارائه دهد.
  • در صورت عدم ارائه گواهی عدم بارداری به دادگاه، دادگاه نمی تواند رای به طلاق صادر کند.
  • زن می تواند گواهی عدم بارداری را قبل از مراجعه به دادگاه دریافت کند و یا به دستور دادگاه پس از مراجعه به دادگاه اقدام به دریافت آن کند.

نکات مهم در مورد گواهی عدم بارداری

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم بارداری

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم بارداری عبارتند از:

  • اصل کارت ملی یا شناسنامه
  • پرداخت هزینه آزمایش

در برخی موارد، ممکن است نیاز به ارائه مدارک دیگری نیز باشد، مانند:

    • گواهی اشتغال
    • گواهی عدم سابقه سقط جنین
    • گواهی عدم سابقه بیماری‌های زنان و زایمان

نحوه دریافت گواهی عدم بارداری

گواهی عدم بارداری یک مدرک پزشکی است که نشان می دهد زن باردار نیست. این گواهی معمولاً در موارد زیر صادر می شود:

  • برای دریافت مجوز ازدواج
  • برای دریافت طلاق توافقی
  • برای دریافت کمک هزینه بارداری
  • برای دریافت بیمه درمانی

در ایران، گواهی عدم بارداری معمولاً توسط آزمایشگاه های پزشکی یا پزشکی قانونی صادر می شود.

نحوه دریافت گواهی عدم بارداری

سخن پایانی

گواهی عدم بارداری یکی از مدارک مورد نیاز برای طلاق است و از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت گواهی عدم بارداری، زن باید به پزشک متخصص مراجعه کند و پس از معاینه و انجام آزمایشات لازم، پزشک گواهی عدم بارداری را صادر می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان فراز