مراحل طلاق توافقی بدون وکیل به چه صورت است؟

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل حقیقتاً برای اشخاصی که در خصوص مسائل حقوقی تجربه ای ندارند سخت و طولانی است. طلاق توافقی از جمله انواع طلاق است که نسبت به سایر طلاق روندی سریع تر را پیش رو دارد. اما در هر صورت باید در نظر داشته باشید در مراحل طلاق توافقی بدون وکیل تفاوتی ندارد طلاق از چه نوعی است و از هر نوعی که باشد برای زن و مرد می تواند  با شرایطی دشوار و با پیچیدگی هایی روبرو باشد. در خصوص اینکه طلاق توافقی بدون وکیل به چه صورت است قصد داریم در این مقاله از سری مقالات گروه وکلای فراز اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم. پس اگر قصد دارید بدون اینکه هزینه وکیل طلاق را پرداخت کنید برای این کار اقدام نمایید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

برای اطلاع از شرایط وکیل طلاق روی لینک زیر کلیک کنید

وکیل طلاق

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

بهتر است قبل از اینکه به سراغ مراحل طلاق توافقی بدون وکیل برویم کمی در خصوص این نوع از طلاق که بدون حضور وکیل صورت می گیرد صحبت کنیم. امکان طلاق توافقی بدون وکیل امکان پذیر است و شما می توانید بدون اینکه کار را به وکلای طلاق بسپارید آن را خودتان انجام دهید. زوجین برای این کار باید شخصاً به تنظیم دادخواست و ثبت آن اقدام کنند و پیگیر روند پرونده خود باشند. به این موضوع دقت داشته باشید که اگر از وکیل طلاق توافقی برای کار خود استفاده نکنید، نمی توانید شخص دیگری را به جای خود به دادگاه بفرستید. تنها اشخاصی اجازه دارند که در جلسه دادگاه به جای شما شرکت کنند که وکیل دادگستری باشند.


مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

همه چیز درباره مراحل طلاق بدون وکیل

اگر بخواهید بدون حضور وکیل، کار خود را انجام دهید باید اطلاعات کافی در خصوص مراحل طلاق توافقی داشته باشید. در غیر این صورت دچار چالش هایی در مسیر خواهید شد و برخلاف زوجینی که برای طلاق توافقی از وکیل استفاده می کنند و هزینه وکیل طلاق را پرداخت می‌کنند و در مدت کوتاهی کار آنها تمام می شود کار شما طولانی تر خواهد شد. طرح دعوی طلاق توافقی یا از طریق خود زوجین باید صورت بگیرد یا اینکه وکیل آن را انجام دهد؛ بنابراین اگر می خواهید کار شما سریع تر از آنچه تصورش را می کنید شکل بگیرد، پس بهتر است برای این کار حتما از طریق وکلایی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند کمک بگیرید.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

انجام “مراحل طلاق توافقی بدون وکیل” همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم ممکن است شما را با پیچیدگی هایی در روند پرونده روبرو کند؛ از این رو بهترین کار این است که حتما از یک وکیل مجرب استفاده کنید؛ اما در هر صورت اگر قصد دارید طلاق توافقی خود را بدون کمک از وکیل انجام دهید لازم است مراحل زیر را طی کنید:

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل​

ثبت نام در سامانه ثنا

از جمله مراحلی که برای طلاق توافقی باید انجام شود این است که پس از توافق زوجین بر سر مواردی همچون مهریه، حضانت فرزند، اجرت المثل، نفقه و… باید دادخواست خود را در سامانه ثنا به ثبت برسانند. سامانه ثنا در خصوص پیگیری ابلاغیه ها و دادخواست هایی است که از طرف مردم در آن ثبت می شود. لازم است بدانید ثبت درخواست در سامانه ثنا اجباری است و شما باید در این سامانه ثبت نام کنید و دیگر برای این مرحله لازم نیست که به دادگاه آمد و رفتی داشته باشید. ابلاغیه ها از طریق همین سامانه یا به صورت پیامک به شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در سامانه تصمیم

یکی از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل این است که به منظور صدور گواهی عدم امکان سازش باید شما در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی شرکت داشته باشید. برای اینکه بتوانید در این جلسات شرکت کنید باید در سامانه تصمیم ثبت نام نمایید. پس از ثبت نام، جلسات برای شما مشخص می شوند و تاریخ آنها به شما اعلام خواهد شد. معمولاً اشخاصی که در این سامانه ثبت نام می کنند و باید در این جلسات حضور پیدا کنند بسیار زیاد هستند و گاهی ممکن است نوبت و مشاوره شما چندین ماه طول بکشد. بعد از اینکه نوبت مشاوره شماره رسید، لازم است ۶ جلسه در آنها شرکت داشته باشید و معمولاً هر ۱۰ روز یکبار این جلسات برگزار خواهد شد.

ثبت دادخواست طلاق توافقی

از جمله مراحل طلاق توافقی بدون وکیل این است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست طلاق خود را ثبت کنید. انجام این دادخواست از طریق سامانه ثنا هم صورت خواهد گرفت. به شما پیشنهاد می کنیم حتما در این کار از وکیل طلاق توافقی استفاده کنید؛ زیرا وکیل، با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد بر این موضوع واقف است که کدام کار را از چه طریقی انجام دهد.

حضور در جلسات دادگاه

پس از اینکه ثبت دادخواست انجام شد لازم است بر اساس تاریخی که به آنها اعلام می شود در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند. معمولاً زمان هر جلسه از طریق پیامک به زوجین اطلاع رسانی می شود. در طلاق توافقی بدون وکیل، زوجین باید توافق خود را در خصوص طلاق به قاضی اعلام کرده و قاضی بر اساس توافقاتی که داشته اند به شرایط آنها رسیدگی خواهد کرد.

حضور در جلسات دادگاه

صادر شدن رای گواهی عدم امکان سازش

در این مرحله نتایج جلسات مشاوره و بررسی های قاضی پرونده موجب خواهد شد که گواهی عدم امکان سازش ما بین زوجین صادر شود.

اجرای صیغه طلاق

در خصوص مراحل طلاق توافقی بدون وکیل باید به این موضوع دقت داشته باشید که گواهی عدم امکان سازش تنها دارای ۳ ماه اعتبار است؛ یعنی طی این ۳ماه زوجین می توانند برای ثبت طلاق به یکی از دفاتر مراجعه کنند. مراجعه به دفتر ثبت طلاق به این جهت است که صیغه طلاق جاری شده و شناسنامه های آنها مهر زده شود.

مدارک لازم برای طلاق توافقی بدون وکیل

برای اینکه تمام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل به درستی صورت بگیرد، لازم است تمامی مدارک شما کامل باشد. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و کپی شناسنامه زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی بکارت خانم در صورتی که طی دوران عقد قصد طلاق داشته باشد
  • برگه نتایج شرکت در جلسه مشاوره جهت صدور گواهی عدم امکان سازش
  • گواهی عدم بارداری
  • سند ازدواج

انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان میخواهد؟

پیش تر هم به این موضوع اشاره داشت که طلاق توافقی بدون وکیل دوره طولانی تری را نسبت به طلاق توافقی با وکیل لازم دارد. شاید برای برخی این موضوع خیلی ساده در نظر گرفته شود اما با توجه به اینکه اگر زوجین در خصوص مراحل به صورت کامل اطلاعات لازم را نداشته باشند بهتر است بدانید با دشواری هایی در مراحل طلاق مواجه خواهند شد. اما می توانیم به شما بگوییم به صورت کلی بین ۶ تا ۹ ماه زمان لازم است تا بتوانند طلاق توافقی خود را بدون وکیل به ثبت برسانند.

سخن پایانی

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل را به شما توضیح دادیم و در خصوص مدارکی که در این خصوص لازم است هم صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید خیلی سریع کار طلاق توافقی شما انجام شود حتماً از یک وکیل خبره در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از وکلای مجربی که در گروه وکلای فراز مشغول به فعالیت هستند، می تواند راه را برای شما هموار سازد و بدون اینکه نیاز به حضور شما در جلسات دادگاه باشد تمام کارها صورت خواهد گرفت. اگر در خصوص مراحل طلاق توافقی بدون وکیل نیاز به مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان و مشاوران حقوقی ما ارتباط برقرار کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان فراز